Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
  • TAB - Kolejny element
  • SHIFT + TAB - Poprzedni element
  • SHIFT + ALT + F - Wyszukiwarka
  • SHIFT + ALT + H - Strona główna
  • SHIFT + ALT + M - Zawartość strony
  • SHIFT + ALT + 1 do 2 - Wybór menu
  • ESC - Anulowanie podpowiedzi

Świąteczne zakupy - Powiatowy Rzecznik Konsumentów informuje

 

DOCŚWIĄTECZNE ZAKUPY.doc
 

Rzecznik  Konsumentów  przypomina,  na co zwrócić uwagę  w gorączce świątecznych zakupów  i o czym powinniśmy pamiętać, kupując  prezenty.

Święta to m.in. czas  obdarowywania  bliskich  prezentami - obok tych wymarzonych -  zdarzają się też niestety nietrafione. Robiąc świąteczne zakupy pamiętajmy, że polskie prawo, co do zasady nie nakazuje sprzedawcy przyjęcia zwrotu towaru, jeśli został on kupiony  w sklepie stacjonarnym. Takie uprawnienie przysługuje tylko w sytuacji, kiedy zakup jest dokonywany  na odległość (np. przez Internet  lub telefon), albo  pod poza  lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas prezentacji) w takiej sytuacji możemy zrezygnować z zakupów bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia odbioru  zakupionego towaru. Warunkiem skutecznego zwrotu towaru jest uprzednie złożenie pisemnego oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Ponadto towar musi być w stanie nienaruszonym z oryginalnym opakowaniem. Możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, zależy tylko od dobrej  woli sprzedawcy.

W sytuacji, gdy towar ma wadę możemy reklamować go, m. in. z tytułu rękojmi. Pamiętajmy, że na podstawie rękojmi odpowiada sprzedawca i mamy aż 2 lata  na zgłoszenie reklamacji licząc od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu, najlepiej na piśmie. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, co wyraźnie wynika z obowiązujących przepisów. W ramach reklamacji można żądać  naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Pamiętajmy jednak, że zwrotu pieniędzy możemy żądać jedynie, jeżeli wada jest istotna. Sprzedawca musi w terminie 14 dni ustosunkować się do żądania. W przypadku  niedotrzymania  tego terminu  przyjmuje się, że uznał nasze żądanie.

Istotnym jest aby pamiętać, że  kupując na wyprzedaży, z ekspozycji czy też promocji mamy takie same prawa, jak w przypadku zakupu po cenie regularnej, chyba że przecena spowodowana była wadą. wtedy na tę konkretną wadę reklamacja nie przysługuje. Stosowanie przez sprzedawców  informacji   typu „Towar przeceniony nie podlega reklamacji”  jest naruszeniem prawa i  nie wywołuje skutków wobec konsumentów.

Dowód zakupu jest konieczny  do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, ale potwierdzeniem zakupu  może być  także wyciąg z płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania świadków. Pamiętajmy również, że opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji.

W przypadku różnic między ceną podaną na towarze, a ceną zakodowaną w czytniku, obowiązująca jest cena na towarze lub metce. W związku z tym mamy prawo żądać sprzedaży produktu po cenie podanej do informacji konsumenta. Sprzedawca  nie może odmówić sprzedaży, tłumacząc się, np. pomyłką pracownika, czy opóźnieniem w aktualizacji cen.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów życząc wszystkim konsumentom zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia, prosi o rozważne zakupy i przypomina, że pośpiech oraz tłok w sklepach nie sprzyjają podejmowaniu przemyślanych decyzji. Pamiętajmy, że oprócz praw mamy także obowiązki.

 

Jolanta Kołodziej

 

Wersja XML